tirsdag 2. august 2016

Gelé-godis!


Det har vært stille fra meg en stund nå. Jeg er inne i en litt dårlig periode, men alt er jo i stadig forandring, så det er heldigvis bare midlertidig. Når jeg har sånne dårlige perioder, er det viktig for meg å få i meg næringsrik mat som tilfører kroppen min noe- det er hvert fall tanken. Gelé-godis er et eksempel på næringsrikt "godteri". Gelatin er supermat for tarmen! Gelatin bedrer fordøyelsen, samtidig som det bidrar med gode proteiner kroppen trenger. Jeg har brukt økologisk gelatinpulver i oppskriften som kommer her, for sånt er jeg litt nøye med, men man kan fint bruke det som fås kjøpt i matbutikken. 

Solbær-gelé-godis 
- 2 dl frosne solbær, el. blåbær
- 1 SS kokosolje
- 1/2 ts vaniljepulver
- 2 dl vann
- 1/2 ts kanel
- 3 SS gelatinpulver

Tilsett frosne bær i en kjele med vannet og varm dem opp. Vannet skal ikke koke, bare være varmt nok til at gelatinpulveret løser seg opp. Tilsett så resten av ingrediensene og rør ut gelatinpulveret. Så helles blandingen over i blenderen (el. miks med stavmikser) og blendes godt. Så er det bare å helle over blandingen i søte former eller evt. glass og settes i kjøleskapet i noen timer. Jeg er veldig fornøyd med silikonformen jeg bruker, gelé-hjertene poppes enkelt ut, så da tar jeg bare et hjerte eller to når jeg føler for å tilføre tarmen litt ekstra kjærlighet <3 Dette er veldig godt og man kan godt tilføre litt søtning hvis man ønsker det, bare vær obs. på at sukker og lignende må røres ut mens blandingen fortsatt er varm.

Ha en fin dag alle fine <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar