mandag 22. august 2016

Mine studie/lesetips


Nå er sommerferien over og vi skal vende tilbake til hverdagen igjen. Jeg har begynt å ta historie som nettelev på Bjørknes, fordi jeg føler at dette passer meg best akkurat nå. Jeg føler mye mindre press på meg, ettersom jeg kan gjøre det i mitt eget tempo og bestemme selv når jeg vil melde meg opp til eksamen. Å studere slik, på egenhånd kan være tungt og det krever en del av en selv som student. Heldigvis er jeg ganske flink til å strukturere meg selv og tror dette skal gå bra. Akkurat nå syns jeg det er gøy å lese litt igjen og føle at jeg faktisk er i gang med noe. Det er godt å også ha noe annet å tenke på enn bare sykdommen. Jeg tenkte at jeg skulle dele mine lesetips og hvordan jeg strukturerer meg for å lære best mulig som privatist. Kanskje det er flere som kan ha nytte av noen av mine studietips...   

Planlegg hvor lang tid du vil bruke på hvert emne/kapittel. Først setter jeg opp en plan over hvor lang tid jeg har tenkt til å bruke på hvert emne/kapittel. F.eks. At du blir enig med deg selv om at du skal bruke 3 uker på et kapittel osv. Jeg har lagt opp dette i Google Kalender og syns dette fungerer veldig bra.
Skriv opp datoer for innleveringer. Det er lurt å skrive opp datoer for når du tenker å levere oppgaver til læreren i faget du tar, hvis du skal gjøre dette.
Sett opp en fast tid for å lese. Sett opp en fast tid hver dag til å gjøre lekser, helgen holder jeg fri :) Gjør lekser når du føler deg mest opplagt og når det er lettest å konsentrere seg. Jeg gjør lekser ca. kl.14 hverdag og tilpasser resten av dagens måltider og aktiviteter deretter. Og det er lov å ikke følge planen hvis det en dag ikke skulle passe, men følg planen så godt det lar seg gjøre, slik at du ikke kommer altfor langt etter og syns det er lettere å utsette lesingen. Struktur er nøkkelordet. Det er tungt i begynnelsen, men når du først venner deg til det går det veldig bra. 
Bestem deg for hvor lenge du skal lese av gangen. Jeg deler opp leseøktene mine. Prøv å stopp lesingen når du føler at du mister konsentrasjonen, gjerne litt før det også. Ofte kan en økt på 20 minutter være mer effektiv enn en på 60 da man holder seg fokusert hele tiden. Jeg har 2x20 minutters økter med ca. 10 minutters pause. Da kan jeg finne på å lage meg en kopp te eller kaffe og ta med meg den til neste leseøkt. Jeg bruker nedtellingsfunksjonen på mobilen når jeg setter meg ned for å lese, så slipper jeg å tenke på dette mens jeg leser. Vurder selv hvor mange leseøkter du vil ha hver dag og pass på at det ikke blir altfor mye, for da risikerer du at det blir så mye informasjon på en gang at du ikke helt klarer å "fordøye" dette og glemmer fort det du leste. Jeg har hørt at hjernen vår fortsetter å bearbeide det vi leser også etter at vi har lest det, så ikke gi den altfor mye på en gang.
 Lesingen. Strek under det viktigste, og ta notater til hvert avsnitt (slik at du selv forstår dem), og svar på kontrollspørsmålene som gis under hvert kapittel. Formuler svaret slik at du får med hva det spørres om, så det blir mer en faktasetning enn et svar. Eks. Spørsmål: Hva var faraoens rolle? Svar: Istedenfor å bare svare på spørsmålet; å være en guddommelig leder... så formulerer du svaret slik; Faraoens rolle var å være en gudommelig leder...Med andre ord flett spørsmålet inn i svaret, så slipper du å lete opp spørsmålet i boken under f.eks. eksamen. 
Noter deg ting du ikke forstår/er usikker på. Lag en liste med spørsmål som du kan sende inn til læreren din, eller bare spørre noe du kjenner om.
Hold en liten "presentasjon". Det kan være lurt å sette seg ned etter hvert kapittel sammen med en annen og holde en liten presentasjon av det du har gått gjennom bare for å teste om du har forstått det. Så er det lurt å ta en titt på målene for kapitlet for å se om du har nådd dem, evt. skriver et lite sammendrag hvor du redegjør for målene.   

Dette er studietipsene mine og passer godt for dere som leser på egenhånd. Det er tyngre å være nettelev/privatist enn å gå fysisk på skolen med en lærer tilgjengelig som kan motivere deg. Det krever sitt å studere på egenhånd, men det er ikke umulig. Ta hensyn til din kropp og ikke press deg for mye, det sier nå jeg. Jeg håper at noen kan ha nytte av noen av tipsene over, og test ut hva som funker for nettopp deg. Det som fungerer for meg fungerer ikke sikkert like bra for deg.
Ha en fin uke alle sammen!
...








...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar