lørdag 16. april 2016

Bondens marked



I dag inntok «Bondens marked» Kolbotn torg, og dette måtte jeg få meg meg! Og jeg fikk selskap av min kjære mor! Det var mange forskjellige og spennende boder med mye godt (som jeg dessverre ikke kunne spise …, det ble stekt noen sveler der som luktet så godt!). De solgte blant annet spekemat fra frittgående griser og kjøttmat fra hjort og elg. Syltetøy, eplemost, honning, ost fra glade kyr og økologiske egg fra lykkelige høner hadde de også. Det var god stemning og man kunne se at menneskene bak produktene virkelig brant for det de holdt på med og snakket gjerne om det de drev med. 



Jeg er litt sår og ruskete i halsen i dag og ønsket derfor å kjøpe litt honning. Da jeg så at det ble solgt en honning med ingefær i var jo det bare midt i blinken for meg. Så den ble med hjem. Vi kjøpte også en liten bit spekeskinke og økologiske egg. Dette var egg der hønene virkelig hadde kost seg og hadde gått ute og kost seg med mark og lignende. I følge damen som solgte eggene var det slik at de økologiske eggene som vi kjøper i butikken ikke var fra høner som nødvendigvis hadde gått ute i det fri, de får bla. økologisk fôr og mer plass å gå på. Det er ikke en skam å velge økologiske egg i butikken, hønene har det bedre enn vanlige burhøns, men er ikke nødvendigvis ute og lufter seg hver dag og det syns jeg hønene skulle hatt krav på. Jeg gleder meg til å smake på eggene, de skulle visstnok smake mye bedre enn vanlige økologiske egg fra butikken (som smakte oppvaskvann ifølge eggedamen, haha). 

Praktegg!  


Jeg syns det er hyggelig å støtte småprodusenter, som driver økologisk og brenner for det de gjør og jeg håper at det med tiden vil bli enda enklere for oss å kjøpe slik mat. Jeg er glad vi tok turen til Bondens marked i dag!

Ha en riktig god helg!

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar