mandag 8. februar 2016

Min morgenrutine



Sitronvann er et must!


Som første innlegg på bloggen velger jeg å skrive om min måte å starte dagen på. Jeg har min egen morgenrutine som jeg følger til punkt og prikke. Gode rutiner tror jeg er veldig viktig, spesielt kanksje for ME-syke. Det har i hvertfall hjulpet meg. Det er godt med noe fast å holde seg til, da så mye annet ellers er usikkert og vanskelig å påvirke selv. Følger jeg ikke morgenrutinen min får jeg gjerne en dårlig dag, så morgenrutinen holder jeg fast ved. Den setter kroppen min i gang på en rolig og god måte og gir meg også sjansen til å våkne før jeg virkelig starter dagen min.

Slik ser min morgenrutine ut:
Jeg våkner som oftest opp 07.30 hver morgen- jeg syns at jeg fungerer best når jeg står opp da.
Så lager meg et glass med varmt sitronvann. Dette skal visstnok ha flere helsefordeler, blant annet bidra til å få fart på fordøyelsen, rense kroppen for avfallsstoffer og gi mindre oppblåst mage for å nevne noen. Jeg presser saften av en halv sitron i et glass og heller over kokende varmt vann. (Jeg vet at noen blander litt varmt og kaldt vann, men jeg syns at jeg har kjent bedre effekt av å bruke bare varmt vann.) Vet jeg at jeg har litt dårlig tid på morgenen en dag, presser jeg sitronen kvelden før og setter saften i kjøleskapet, da trenger jeg bare å varme opp vann og tilsette sitronsaften. Så tar jeg med meg glasset på yogamatten og smådrikker litt mens jeg utfører morgenyogaen.

Morgenyogaen er utrolig viktig for kroppen min. Jeg kjenner meg ofte stiv og kanskje til og med litt sår i kroppen etter å ha ligget i ro hele natten. Da er det godt å starte med litt lett oppvarmingen av ryggen og utføre noen solhilsener. Da er kroppen varm! Morgenyogaen min er ganske rolig, med lett tøying av muskler og sener som gjerne er stive og spente. Og etter hvert som kroppen våkner mer til liv kan jeg også ta noen styrkende øvelser- da er vi i gang! Jeg pleier å holde på i en time. Til slutt legger jeg meg ned og tar 5-10 minutters total avslapning/avspenning- "savasana" på yogispråk, og setter meg opp og gjentar en kort affirmasjon til meg selv tre ganger og avslutter med å si "namaste"- som er et begrep fra sanskrit og betyr omtrent dette; "jeg bøyer meg for deg", som jeg tenker på som "jeg respekterer deg". Så tar jeg frem "takknemlighetsboken" min og skriver ned tre ting jeg er takknemlig eller glad for. Dette er min morgenrutine og etter dette er jeg klar for å starte dagen min.

Kanskje du har fått lyst til å tilføye noe på din morgenrutine? Det trenger verken være mye eller stort i begynnelsen, f.eks bare å skrive ned tre ting du kan være takknemlig for hver morgen, og ros deg selv for hver gang du får det til! Det kan være litt vrient i starten, men etter hvert som rutinen faller mer på plass blir det både lett og hyggelig. Og skulle du ikke få gjort morgenrutinen din, ingen fare, livet skjer og rom for litt fleksibilitet bør man ha!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar