onsdag 7. desember 2016

Mine tanker om julen og oppskrift på sjokoladeboller


Hei alle sammen og god adventstid! Julen skal egentlig være en koselig tid, med ro og kos. Mange elsker julen og alt som hører den til, men jeg syns at julen er vanskelig. Det har jeg alltid gjort. Julen er for meg mye stress, gaver som skal kjøpes og gis bort, familie som skal treffes og jeg har alltid følt et press på at julen skal være akkurat som vi leser i bøker og ser på filmer. Det finnes ingenting bedre enn jul liksom...Jeg er ikke sånn at jeg hater julen eller noe, men jeg finner den litt vanskelig av og til. Jeg har en ide om hvordan en vellykket jul skal se ut, og jeg passer ikke inn i det bildet. Jeg er syk og orker ikke å delta i et stort juleselskap med familien, så og si all maten forbundet med jul kan jeg ikke spise osv. Det blir bare så tydelig at jeg ikke er "normal" i denne høytiden, fylt med så mye glede, varme og fokus på å være med familien. Dette er det nok mange som kjenner seg igjen i, ikke bare de som har ME. For mange er julen en tøff tid, og det er så viktig å huske på dette syns jeg. Det er virkelig ikke selvsagt at alle elsker julen og det må være helt greit det også.

Jeg syns det er så mye mas med konkurranser på nettet nå for tiden. Julekalenderkonkurranser, juletilbud på div. nettbutikker ol. Jeg blir litt sprø av det. Jeg har tidligere vært med på sånne kalenderkonkurranser, men i år kjente jeg at jeg ikke orket å være med på sånne ting. Jeg kjenner at dette for meg faktisk påfører meg enda mere stress, og det ønsker jeg ikke. Sjokoladekalender var også uaktuelt, men likevel ønsket jeg meg en adventskalender, og det ble den klassiske "nellikspiker i appelsin-kalenderen". Så enkelt kan det gjøres og det å ta ut en nellikspiker hver dag gir meg både julestemning, ro i sjela og det dufter så deilig! Keep it simple sier nå jeg!

Jeg er virkelig ikke i form nå om dagen. Blodprøvene jeg tok for noen uker siden viste ingenting som tydet på hvorfor jeg føler meg så elendig nå for tiden. Så da må jeg nok dessverre anta at rehabiliteringsoppholdet på Eiken slet mer på meg enn jeg har trodd. Det var nesten en måned med masse nye inntrykk og program hver dag, så det er ikke helt utenkelig at det er derfor jeg er så sliten nå. Jeg skal nok komme meg igjen, men jeg er redd det kan ta litt tid. Jeg må gradvis bygge meg opp og passe på å ikke overdrive når jeg føler meg litt bedre. Jeg har blitt enig med meg selv om å ta det helt rolig de neste ukene, og da mener jeg virkelig bare gjøre det jeg føler for. Hvis det er å sløve i sofaen foran tv-en, så er det dette jeg skal gjøre. Jeg kjenner at jeg ikke har nok krefter til å blogge nå, og tar derfor en litt tidlig juleferie fra bloggen. Her kommer en liten førjulsgave til dere fra meg og det er en oppskrift på min versjon av "Mammas sjokoladeboller". Disse er veldig enkle å lage og falt veldig i smak her i huset.Nyt gjerne en kule eller to (eller flere) til en god kopp kaffe!


Mammas sjokoladeboller ala Mari

Ingredienser:

- 3 dl havregryn
- 1 dl kokossukker
- 2 ts vaniljepulver
- 2 SS kakao
- 100 gram smør
- 2 SS sterk kaffe

Smelt smør med kaffe. Bland alt det tørre. Hell den varme kaffe- og smørblandingen over det tørre og bland godt. La det svelle i ca. 30 min i kjøleskapet. Form små kuler med hendene og rull dem i kokos, revet sjokolade, kakao el. La dem stivne i kjøleskapet og oppbevar dem kaldt. 

Kjempegode!

God jul og godt nytt år alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar