torsdag 16. juni 2016

Regnværsdag/kosedag



Vi har hatt mange fine dager en stund nå, med sol og varme. I går var det en litt sånn typisk regnværsdag. Slike regntunge dager liker ikke kroppen min så godt. Jeg føler meg ofte mer sliten og trøtt og kroppen kan føles tyngre. På slike dager prøver jeg derfor å ta det med ro og ikke presse kroppen på noen måte. Da prøver jeg å kose meg litt istedenfor. Etter en tur ut i regnet var jeg sulten og ville ha en riktig god lunsj. Vafler var jeg fysen på og da kom jeg over denne oppskriften på grønnsaksvafler.

Grønnsaksvafler

- 4 egg
- 1 dl spinat, forvellet
- 2 dl revet gulrot
- 3 ss bokhvetemel (el. annet glutenfritt mel/vanlig mel)
- 1 ss chiafrø
- 1/2 ts bakepulver
- en klype salt

Først pisket jeg eggene sammen med en stavmikser. Så forvellet jeg spinat (tok ca. 2 håndfuller) ved å koke det noen sekunder, for så å skylle det i en sil under kaldt vann. Så klemte jeg ut vannet av spinaten og tilsatte det i eggemiksen. Så tilsatte jeg resten av ingrediensene og blendet med stavmikseren og lot dette stå i 10 min. Jeg smurte vaffeljernet med kokosolje, du kan også bruke smør, og stekte vaflene og lot dem hvile på rist.

Grønnsaksvaflene spiste jeg med smør, og to smurte jeg med fermentert rød pesto. Litt rå grønnsaker til er alltid et must på mine frokost- og lunsjtallerkener. Så ble det også en liten bolle med restesuppe, toppet med gresskarkjerner. Da var kroppen min godt fornøyd!

I dag allerede er solen tilbake og jeg er klar for en mer "aktiv" dag. Jeg lager min ukentlige dose med knekkebrød, det tar tid, men de blir såå gode!

Ha en fin dag alle sammen! :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar