onsdag 2. mars 2016

Let's take a nap!







Litt lenge siden sist jeg skrev på bloggen. Jeg har slitt litt med influensa de siste dagene (i vinterferien attpåtil), så har ikke følt meg i kjempeform akkurat. Jeg føler meg fremdeles ikke helt influensafri, men føler meg bedre og har lyst til å røre meg litt, som jeg vil si er et godt tegn. Jeg har følt meg mye sliten i det siste. Kanskje det har noe med årstiden å gjøre? Uansett, det er lenge siden jeg har følt at det går noe særlig framover energimessig, og da mister man motet litt etter hvert ...

Siden jeg har følt så lite bedring i det siste og sliter med etc. plager som jeg ønsker å bli kvitt har jeg kommet i kontakt med Balderklinikken. Jeg er ganske flink til å finne ut av ting på egenhånd, men enkelte ting trenger man hjelp til å finne ut av, så jeg håper virkelig at de på Balderklinikken kan hjelpe meg. Jeg var der på mandag og legen jeg var hos syns etter det jeg fortalte hørtes ut som om jeg gjorde for mye i forhold til hvor mye energi jeg har nå for tiden. Og det tror jeg faktisk stemmer. Jeg gjør «mye»- jeg prøver å holde meg mest mulig i sving, for jeg frykter at hvis jeg ikke gjør alt det jeg orket da jeg følte at jeg hadde litt mer energi, så faller jeg tilbake til start og blir «sofaliggende». Dette skremmer meg- dit har jeg ikke lyst til å komme igjen. Derfor har jeg holdt tempoet oppe, og jeg har merket at etter en gåtur på 30 minutter har jeg følt meg tappet for krefter når jeg kommer hjem igjen, det gjorde jeg ikke for 3 måneder siden. Selv om jeg føler meg sliten har jeg ikke slappet av, i alle fall ikke slik kroppen min ønsket at jeg skulle slappe av. TV-titting er kanskje ikke så avslappende som man skulle tro, i alle fall ikke for meg.

Så legen jeg var hos anbefalte meg å ta noen hvilepauser i løpet av dagen. Det har jeg gjort og det føles veldig bra. Jeg har akseptert at jeg er mer sliten nå og trenger mer hvile nå enn jeg gjorde før. I går følte jeg meg litt sliten etter å ha tatt en dusj (ja, det skal faktisk ikke mere til) og da la jeg meg i sengen, satte på klokken på 20 minutter og bare hvilte. Jeg tenkte ikke på at jeg skulle sove, bare på å slappe av og puste godt. Etter en slik «power-nap» føler jeg faktisk at jeg har litt mer å gi etterpå. Det er supert! Så jeg regner med at jeg prøver å ta 2-3 slike hvilepauser i løpet av dagen fremover. I dag har jeg tatt en før jeg gikk ut på tur og en etter turen, og jeg sitter jo faktisk her å skriver nå. Kanskje du også føler deg litt sliten på denne tiden av året? Kanskje du også har godt av å gi deg selv en 20 minutters hvilepause av og til? 

Ha en fortsatt fin onsdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar