fredag 18. mars 2016

Kurs, supermat og smoothies!

Grønn supersmoothie!

På onsdag var jeg på et kurs - «Kosthold for energi og overskudd», holdt av Helene Ragnhild Andersen. Dette hadde jeg gledet meg til veldig lenge! Det var et kjempefint kurs og jeg føler at jeg lærte masse om supermat og et sunt kosthold generelt. Jeg skjønner godt at det å bare innta alger og greens ikke vil gjøre meg frisk i seg selv, men kanskje det kan hjelpe meg og tilføre litt ekstra næring, som det virker som kroppen min sårt trenger. Jeg sliter mye med magen og fordøyelsen og finner ikke riktig ut av hva jeg tåler og ikke tåler, jeg håper jeg får hjelp til å finne ut av dette på Balderklinikken.
Uansett, siden dette er et problem for meg, så har jeg fokusert mye på å ta til meg kunnskap om hva som er bra for en god tarmhelse. Jeg syns at fermentering høres spennende ut, foreløpig har jeg bare testet fermentering av kål og har merket en positiv effekt av dette. Jeg prøver å alltid ta en skje med fermentert surkål før et måltid når jeg har mulighet til det. Også lager jeg min egen kraft og drikker og bruker den i supper, å få i seg kraft har mange fordeler og lege tarmen er en av dem.

Tilbake til kurset jeg var på. Her lærte vi blant annet hvilke egenskaper noen av de forskjellige «supermat-produktene» har, som f.eks. chlorella, spirulina, kakao, hvetegress, kokosolje og lecithin. Det var veldig interessant! Alt hørtes jo veldig fantastisk og flott ut må jeg si, og jeg fikk lyst til å prøve meg på noe supermat … Dette er noe jeg aldri prøvd før, så jeg bestemte meg for å gå litt forsiktig frem for å kartlegge hvordan kroppen reagerer på de forskjellige produktene. Jeg har startet ut med chlorella-algen. Både chlorella og spirulina inneholder prebiotiske- og probiotiske stoffer. Chlorella inneholder magnesium, kalsium, kalium, jern, skulle avgifte kroppen via tarmen, virke betennelsesdempende og være bra for blodsukkerbalansen. Det andre produktet jeg prøver meg på er lecithin, som skal være bra for din kognitive funksjon og hjerne- og nervefunksjon. Dette appellerte veldig til meg. Så da har jeg laget meg grønne smoothies med supermaten. Syns det smakte godt jeg- men jeg liker det meste som heter seg å være sunt! Jeg liker å utforske og prøve nye ting, så dette blir spennende.

I smoothien på bildet hadde jeg et par biter frossen banan, ca. to never spinat, ca. ¼ agurk, tok mandelmelk i blenderen på slump, litt over 1 dl kanskje? Tilførte disse pulverne (veldig lite, for jeg begynner veldig forsiktig), pluss litt salt og kanel, og blendet i vei! Jeg går på morgenyoga på fredager, og da liker jeg ikke å spise så mye før jeg drar, så i dag ble det en grønn smoothie med en eggeplomme i tillegg, da ble den enda mer mettende og smakte, syns jeg, overraskende lik den uten egg. 

Nå er det påskeferie og jeg ønsker alle en riktig god påske! Jeg spiser bla.ant. ikke raffinert sukker eller hvetemel, (har tenkt til å skrive et innlegg om «matreisen» min en gang og om hva jeg spiser i dag) men jeg har likevel tenkt til å spise litt påskegodt denne påsken. Hjemmelaget så klart! Så du skal ikke se bort ifra at det kommer en eller to oppskrifter på hjemmelaget godis på bloggen snart!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar