søndag 21. februar 2016

Hva jeg gjør på tunge dager...



Eller hva burde jeg gjøre på en tung dag? Jeg har hatt et par dårlige dager nå. Vært mye sliten og slitt med kvalme. Da blir jeg også lettere deprimert, irritert og mister håpet et lite øyeblikk om at jeg vil bli frisk. Akkurat når en er midt i det aller verste virker alt håpløst og følelser som sinne, irritasjon og tristesse kommer fram. Perioder hvor jeg har det slik er helt vanlig for meg, det skjer av og til og da alltid i forbindelse med at jeg føler meg mer syk. Det er like tungt hver gang, og midt oppi all elendigheten er det vanskelig å se lyst på ting og vanskelig å sette i gang tiltak for å føle seg litt bedre. Da lar jeg det bare være sånn det er og tar tiden til hjelp, så kommer jeg meg gjerne litt igjen etter 1-2 dager. Når jeg føler meg litt bedre igjen, kan jeg gjøre litt forskjellig ting for å fremskynde «bedringsprosessen». Dette er det jeg gjør:

  •  Sminke meg. Litt rart kanskje, men det kan hjelpe litt å sminke seg. Du føler deg litt mer fresh med litt farge og glød i ansiktet. Jeg innbiller meg i alle fall det…
  •  Meditasjon. Jeg syns at meditasjon kan være godt og virker rensende for både kropp og sjel. Jeg klarer ikke å meditere mye av gangen, jeg setter gjerne klokken på mellom 5-7 minutter. Jeg setter meg i lotusstilling på yogamatten (med et brettet pledd eller pute under stumpen for å få løftet opp hoftene litt, da det er mye mer behagelig hvis man har litt stive hofter). Så prøver jeg å rette fokus på pusten og gjøre inn- og utpustene like lange. Også når jeg kjenner meg litt stresset, prøver jeg å huske å ta fem minutter med meditasjon, for det hjelper meg å roe meg ned.
  •  Kakao/kaffe eller te. Jeg kan også finne på å drikke noe godt, for å hygge meg litt. Kakao, laget med kokosblomstsukker og råkakaopulver er kjempedeilig. Kaffen skal helst være nykvernet, i espressokanne og med oppvarmet melk og en liten klatt kokosolje i, da får jeg kaféfølelsen med en gang- og jeg elsker kafékaffe! 




  •  Yogagirl! Boken «Yogagirl» av Rachel Brathen er en av mine favorittbøker. Jeg har lest den mange ganger, og med en gang jeg har lest den ut begynner jeg forfra igjen. Jeg er jo veldig opptatt av yoga, men det står utrolig mye vakkert, flott og inspirerende i denne boken. Hver gang jeg leser litt i den føler jeg meg mye bedre. Rachel forsøker å overbevise deg om at du er god nok akkurat slik du er, og det er akkurat det jeg trenger i tunge perioder.
  • Yoga, selvfølgelig! En yogaøkt føles alltid bra, og jeg føler at det gir meg mer energi.
  •   Lage mat. Jeg er faktisk veldig glad i å lage mat. Det hadde jeg ikke trodd at jeg skulle bli, men etter at jeg ble syk og har gått på etc. dietter har det vært viktig for meg å vite hva som er i maten jeg spiser og legge opp matplaner etter hva jeg kan spise. Det er jeg som planlegger middagene og stort sett lager dem her i huset. Og jeg syns det er gøy- å lete meg frem til nye oppskrifter, eksperimentere meg fram til nye oppskrifter og bare det å lage maten i seg selv får meg til å tenke på noe annet, og da glemmer jeg et lite øyeblikk at jeg egentlig føler seg litt dårlig den dagen.
  • Kle meg i en kosebukse og se på en film. Dette handler også om å få tankene bort på noe annet en liten stund.
  • Gå en tur! Å gå en tur letter i alle fall på humøret mitt. Å få litt frisk luft og beveget seg er kjempegodt. Å få litt nye impulser og se mennesker hjelper faktisk. Ta f.eks en spasertur bort til butikken og kjøp et eller annet godt eller et blad, eller bare noe helt basic som du trenger, f.eks. melk?
Dette var noen av mine tiltak/tips for en litt tung dag. Og det er ikke dumt å gjøre noe av dette også på de dagene hvor du føler deg i fin form. Gjør noe du liker og har glede av! Da kommer man langt!
 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar