fredag 11. mars 2016

Aktiverte nøtter


Ferdig resultat! Mmm!



Aktiverte nøtter? Hva er det spør du? Jo, jeg er veldig glad i nøtter, både som et lite mellommåltid når jeg er på farten og som topping på grøt. Men jeg opplever ofte nøtter som litt tunge for magen … Aktiverte nøtter derimot tåler jeg mye bedre. Aktiverte nøtter er nøtter som er lagt i bløt og deretter tørket. Dette gjør nøttene mer næringsrike og lettere fordøyelige. Du kan også aktivere kjerner som f.eks. gresskarkjerner. Jeg baserer informasjonen min for dette innlegget fra boken «Slutt med sukker» av Sarah Wilson. 

Hva skjer i aktiveringsprosessen? 

Ifølge Wilson er det gift i skallet på nøtter og kjerner som gjør dem tungt fordøyelige. Når vi legger dem i bløt og deretter tørker dem begynner de å spire, og da aktiveres det noen enzymer som gjør dem lettere fordøyelige for kroppen. Kroppen danner egne enzymer for å bryte ned maten, så jo mer enzymer du får fra maten jo færre trenger du av kroppens egne. Da skal du visstnok holde deg ung lengre. Nøtter og kjerner som er aktiverte blir sprøere og får et mer ristet preg. Jeg pleier å aktivere valnøtter, da i store doser slik at jeg har nøtter for en stund. Jeg har også aktivert mandler og gresskarkjerner. Denne gangen prøvde jeg meg også på paranøtter i tillegg til valnøttene, og de ble kjempegode. Aktivering av nøtter krever litt planlegging og en del tid, men det blir veldig godt da. 

Slik gjør jeg det:



På kvelden legger jeg nøttene i kjeler/boller og dekker dem godt med vann (de vil trekke til seg en del vann) og tilsetter deretter en klype havsalt. Jeg dekker til nøttene og lar dem ligge natten over. (Du kan så og si aktivere alt av nøtter og kjerner, men vær obs. på «oljete» nøtter som macadamia og cashewnøtter, de blir fort klissete og må ikke ligge i bløt i mer enn 6 timer.)




Neste dag siler jeg nøttene og skyller dem med kaldt vann. Så brer jeg nøttene utover bakepapirkledte stekebrett og setter dem inn i ovnen på lavest mulig temperatur i 12/13 timer (Wilson sier i 12-24 timer), skrur av varmen og lar de bli liggende inne i ovnen til neste morgen. (Og du er ikke nødt til å passe på nøttene hele tiden, tar jeg en tur ut, slår jeg av ovnen og skrur den på igjen når jeg kommer tilbake- det går helt fint.) Jeg oppbevarer dem i tette beholdere/fryseposer i fryseren. I fryseren holder de seg friske og sprø lenger. Så tar jeg bare ut nøtter etter behov- du kan fint spise nøttene rett fra fryseren for de fryser ikke slik som andre matvarer. Nam!

Ha en riktig god helg alle sammen! :)
 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar