tirsdag 22. mars 2016

Sunnere påskegodis!



Jeg spiser ikke hvitt raffinert sukker og da er det lite godis å få kjøpt på Kiwi. Du kan selvfølgelig gå innom helsekosten, der har de masse godt uten sukker, men det er uansett noe ekstra hyggelig med å lage sin egen godis. Det tar litt tid og planlegging, men bestemmer du deg bare for å gjøre det går det veldig greit. Denne gangen har jeg laget tre sorter «go’biter»- Bounty-sjokolade, påske-marsipankuler og hjemmelaget råsjokolade. Og dere skal selvfølgelig få oppskriftene. 

Bounty-sjokolade 


-          En boks kokosmelk
-          2 ss kaldpresset kokosolje
-          2 ss kokossukker
-          150-200 g kokosmasse
-          En mørk sjokoladeplate

Kvelden før, el. noen timer før setter du boksen med kokosmelk inn i kjøleskapet, slik at den skiller seg. Kun den stivnede delen skal brukes. Smelt dette i en kjele med to store spiseskjeer kokosolje. Så røres inn to spiseskjeer med kokossukker og til slutt kokosmassen. Jeg rørte inn 150 g, pluss litt ekstra. Kle en firkantet form med bakepapir eller plastfolie og smør bountymassen utover, og sett den i kjøleskapet eller i fryseren (når den har stått i fryseren blir det ikke fullt så mye kokos i sjokoladen når du skal dyppe den). Etter 1-2 timer i kjøleskapet løfter du den ut av formen og skjærer den i passe store firkanter. Har den stått i fryseren, lar du den varme seg litt før du skjærer den i firkanter. Så skal sjokoladen smeltes. Denne gangen brukte jeg denne sjokoladen med 85 % kakao (fås kjøpt på helsekosten). Jeg smeltet sjokoladen i vannbad ved å koke opp vann i en liten skjele, trekke den av platen og satt bollen med sjokolade over kjelen, slik at bare varmen fra dampen smeltet sjokoladen (smelt ca. 50 g sjokolade av gangen pga. dryssing fra bitene når du dypper bitene) Når sjokoladen er smeltet dyppes hver bit i sjokoladen. Jeg brukte en skje til å helle over sjokoladen og en gaffel for å flytte bountybiten over på en tallerken kledd med matpapir. Jeg gjorde dette fort og gæli og var ikke nøye med å trekke hele biten med sjokolade, men syns det så ganske bra ut likevel. De er tross alt hjemmelaget! Så settes bitene i kjøleskapet til sjokoladen stivner og oppbevares i en lufttett boks i kjøleskapet eller i fryseren. Selve bountymassen er en stor porsjon, så jeg lagde ferdige bountybiter av ca. 2/3, resten satt jeg i fryseren, da er det fort gjort å lage bounty-sjokolade til en annen gang.

Påske-marsipankuler


-          2 ½ dl mandler
-          ½ vaniljestang
-          1 klyps salt
-          ½ dl smeltet kokosolje
-          1 SS agavesirup


Disse er veldig enkle å lage. Først blandes mandler i en foodprosessor til finmalt mel (ikke kjør for lenge, da får du mandelsmør). Bland inn frøene fra ½ vaniljestang og ha i salt, kokosolje og agavesirup, jeg brukte en mørk agavesirup som ikke er så søt, ettersom jeg ikke er så glad i at det blir altfor søtt. Jeg syns 1 ss var nok, men smak deg fram til det du liker best. Du kan også bruke lønnesirup. Så ruller du ut kuler av massen og setter dem kaldt slik at de setter seg (de blir fort klissete når de står i romtemperatur). Oppbevar dem i kjøleskapet eller i fryseren og ta ut ved behov. 



  Råsjokolade




Disse søte sjokoladehjertene har jeg laget ved å ta utgangspunkt i Helene Ragnhilds oppskrift. Du finner den på bloggen hennes. Dette hadde jeg i min sjokolade og de ble veldig gode:

-         100 g kakaomasse
-          50 g kakaosmør
-          2 SS kokossukker
-          2 SS lecithin
-          En klype salt
-          Litt gojibær





Da ønsker jeg dere en riktig god påske og håper dere har fått litt inspirasjon til sunnere påskesnop!
 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar