fredag 27. mai 2016

Gjør mer av det du liker å gjøre!


Nå er det en stund siden jeg har skrevet på bloggen. Det har vært noen litt tunge dager hvor hverken kroppen eller hodet har fungert så bra, men jeg er bedre igjen nå. Når man har ME er det viktig å ikke overdrive og/eller presse seg til å gjøre ting man egentlig ikke orker. Er man der at man orker å gjøre litt eller en del uten forverring av sykdommen, sånn som meg, kan man eksperimentere med å gjøre mer av det man liker å gjøre og som ikke tapper en for energi. Dette syns jeg er veldig viktig å fokusere på og det gjør jeg en del og skal fortsette med dette fremover. Ting jeg liker å gjøre er f.eks. å lage mat. Dette gjør jeg mye og bruker en del tid hver dag på å lage mat og dette går helt greit for meg å gjøre.

Grønn smoothiebowl toppet med hampfrø, gojibær og kokosflak

Jeg liker også å gå på turer med hunden, da gjerne med podcast på øret. Jeg elsker å gjøre yoga og dette gjør jeg stort sett hver dag. Så liker jeg å lese en god bok, og å gå på café med en god venninne er alltid hyggelig og gir meg energi.


Nå i det siste har jeg også begynt å fargelegge i en av de populære fargeleggingsbøkene for voksne. Da fargelegger jeg så mye jeg orker og går langsomt frem, for dette er litt tøft for skulder og nakke, da er det viktig å lytte til kroppen når den har fått nok.

Jeg føler at jeg gjør en del, selv om jeg langt fra gjør like mye som en "frisk" person. Flere leger syns det høres ut som jeg slapper av for lite, men saken er den at mye av det jeg gjør hver dag liker jeg å gjøre, jeg syns det er gøy og derfor føler jeg at dette gir det meg energi.

Dette skal jeg fortsette med og dette syns jeg selv er et godt helsetips. "Gjør mer av det du liker, såfremt det ikke tapper deg for energi!"

God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar