fredag 6. mai 2016

Å så frø



I dag føler jeg virkelig at vi kan si at det er vår! Jeg har gått en tur med hunden i lette sko og skinnjakke og fikk kjenne på ekte vårvarme! Herlig! Om våren vekkes naturen til live igjen og årets første hestehov betyr alltid noe helt spesielt for meg. Kanskje det er urmennesket i meg eller noe sånt, men hver vår får jeg alltid lyst til å skape liv og se noe gro og vokse.
Det er ikke så vanskelig å starte sin egen lille grønnsakshage. Jeg har plantet paprikaplanter og frøene er fra en helt vanlig paprika kjøpt på Kiwi. Jeg plantet riktignok disse paprikaplantene i fjor, litt sent, så sto de ganske tett i en potte, og fikk liksom ikke vokst så mye mer. Jeg hadde ingen tro på at det skulle bli noen paprikaer...men plantene fortsatte å leve og var fine og grønne å se på, så derfor holdt jeg dem i live gjennom vinteren, og nå som det har blitt varmere fikk de plutselig blomster og små grønne babypaprikaer. Så da har jeg plantet dem om i større potter, så nå kan de endelig vokse seg større og forhåpentligvis blir det hjemmedyrket paprika på oss i år. Så gøy! Vil du også plante et eller annet anbefaler jeg å plante tomatplanter. De er vanligvis veldig velvillige og vokser ganske raskt. Bare så frøene fra din yndlingstomat eller cherrytomat- så enkelt kan det gjøres. Jeg har planer om å plante cherrytomatplanter nå snart, de er så søte og gode!



I dag har jeg tenkt en del på hva slags "frø" vi mennesker sprer rundt oss til enhver tid. For alt vi gjør gir flere virkninger og dette påvirker våre opplevelser og miljøet rundt oss. Våre handlinger begynner som oftest med en tanke. Vi kan sammenligne en tanke med et frø. F.eks. når du planter et epletre, så får treet epler, som igjen har frø som kan sås og bli flere trær. Vi sender ut signaler hele tiden som tas opp av de rundt oss og påvirker dem igjen. Har du en tung dag og sender ut signaler deretter vil dette mest sannsynlig også påvirke de du er sammen med. Har du en god dag og kjenner deg glad og lett, da vil også dette påvirke de du er sammen med. Dette kan bety ganske mye faktisk, og alt starter med en tanke, tenk det. Dette kan vi til en viss grad være med å påvirke selv, men det krever trening. Og noen dager er riktig dårlige og da er det ikke så mye å gjøre noe med og det er helt greit. Likevel ønsker jeg å gi ut mest mulig gode vibber til de rundt meg og også gjøre mitt beste på å ikke la meg påvirke av andres dårlige vibber. For målet er å ha det best mulig med meg selv. Dette må jeg selv trene på, for meg er ikke dette helt enkelt, men bare det å være klar over dette gjør at det virker litt enklere å gjennomføre i praksis. Og man må begynne et sted og jeg begynner her.
Så så "dine frø" med omhu ...hehe :)

Ha en riktig god og forhåpentligvis solfylt helg alle fine!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar