fredag 12. februar 2016

Varmende gulrotsuppe for kalde vinterdager






I dag er det litt hustrig ute syns jeg. Derfor fikk jeg lyst til å legge ut min oppskrift på en deilig og varmende gulrotsuppe. Vi spiste denne suppen til middag i går, og jeg lagde en litt stor porsjon for å sikre meg litt suppe til lunsj i dag. Denne suppen er laget på kyllingkraft og det gjør den ekstra god! Kraft er bra for tarmen, og jeg prøver å få i meg litt kraft hver dag. Jeg har lyst til å bli flinkere til å lage noen supper, slik at jeg kan få i meg kraft gjennom dem. Dessuten er det kjempegodt og enkelt å spise litt oppvarmet suppe til lunsj, og kroppen digger det! -det gjør i alle fall min. Her er oppskriften på min supersunne gulrotsuppe, den er lavFODMAP, så det går fint an å spise denne hvis man har IBS. (Tåler du FODMAPS, følg gjerne det som står i parentesen.) Oppskriften er for to porsjoner, men lag gjerne mer!

Ingredienser:

- bare det grønne av 3-4 vårløk (tåler du FODMAPS kan du ta 1/2 gul løk)

- hvitløksinfusert olje (evt. 1-2 fedd hvitløk finkuttet)

- 1ss fersk ingefær

-olje til steking

-1 ts karri

-1 ts gurkemeie

-4 store gulrøtter

-5 dl kraft/grønnsaksbuljong el. annen buljong

-1/2 boks kokosmelk

-en skvis sitronsaft

-salt og pepper
 
-gresskarkjerner til pynt(kan sløyfes)


Finhakk vårløk(evt.løk og hvitløk) og ingefær, og kutt gulrøttene i biter. Lag hvitløksinfusert olje ved å varme opp litt olje i en kjele, del hvitløksfeddet i 3 store biter og varm bitene forsiktig opp i oljen, slik at oljen får litt smak av hvitløk. Deretter tar du ut hvitløken og tilsetter finhakket vårløk(evt.løk og hvitløk) og ingefær og surrer dette litt i kjelen. Så krydrer du med karri og gurkemeie. Tilsett gulrotbitene og kraften(buljongen), kok opp og la alt småkoke til gulrotbitene er møre. Det tar ca. 20-30 min. Etter dette kjøres suppen jevn med en stavmikser el. lignende. Rør så inn kokosmelken, jeg bruker kun det hvite som samler seg øverst når du setter boksen med kokosmelk i kjøleskapet(hos oss, nå på vinteren samler kokosmelken seg øverst selv i romtemperatur), denne smaker mindre kokos(ta noen store spiseskjeer av denne) og varm opp suppen. Smak til med salt, pepper og en skvis sitron. Topp gjerne suppen med litt kokosmelk og gresskarkjerner!
 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar