onsdag 22. februar 2017

En suppe som Skipper'n blir glad av!



God onsdag alle sammen!

Nå er det vinterferie, og man skulle ikke tro at det hadde så mye å si for meg som hverken er på skole eller i arbeid, men det har det faktisk. Det er mindre aktivitet på veien og i butikken og slikt da flere reiser bort i ferien. Og det er så deilig. Feriesteming får jeg uansett! Det var så vakkert vær i går at jeg bare måtte gå en tur. Det ble faktisk en litt lengre tur enn jeg vanligvis pleier å ta, men med en god hvil etterpå gikk det overraskende bra. I går var det veldig vårlig ute og i dag er det full vinter, med masse snø og deilig sol, så jeg måtte ut i dag også jeg! Som lunsj etter en tur i vinterværet passer det godt med en god, hjemmelaget suppe. Jeg har laget en spinat- og brokkolisuppe som jeg syns smaker veldig godt. Dette er en fin variasjon fra den faste gulrotsuppen jeg er så glad i. Spinat- og brokkolisuppen er også utrolig rask å lage og krever minimalt med forarbeid. Suppen er melkefri og kan også gjøres lavFODMAP hvis man ønsker dette. Anbefaler å teste ut denne.

Spinat- og brokkolisuppe




  • 1/2 brokkolihode
  • det grønne av 2-3 vårløk (for lav-FODMAP) eller. 1/2 gul løk
  • 5 dl kraft (jeg brukte kyllingkraft)
  • 1 pose frisk spinat (200g ca.)
  • 4 SS kokoskrem (den tykke delen av kokosmelken når den har stått i kjøleskapet)
  • saft av 1/4 sitron
  • salt og pepper
  • smør/ghee/kokosolje til steking

Grovhakk løken og del brokkolien i mindre biter. Ta også med brokkolistilken. Varm 1-2 ts smør/ghee/kokosolje i en kjele på middels varme og tilsett løken og brokkolien og stek til løken er blank. Tilsett så kraften, kok opp og la suppen småkoke til brokkolien en mør. Det tar ca. 5-10 min. Når brokkolien er mør tilsettes spinatbladene, ta litt og litt av gangen til spinaten er kokt ned. Stavmiks suppen glatt og tilsett kokoskremen, sitronsaften og smak til med salt og pepper.
Server med et kokt egg til og topp gjerne suppen med litt olivenolje. Kjempegodt!

Da ønsker jeg dere en fortsatt fin vinterferie!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar