torsdag 9. februar 2017

Dagens pannekakefrokost!


God torsdag alle sammen! Morgenene er hellige for meg! Det er den beste tiden på dagen og da hører en deilig frokost til. Jeg er et skikkelig frokostmenneske og kan ikke hjelpe for det. Jeg elsker frokost og den bruker jeg alltid litt ekstra tid på å gjøre ekstra god og næringsrik. Å starte med en solid frokost gjør at jeg holder blodsukkeret mitt jevnt resten av dagen. Det går stort sett i egg til frokost, en omelett eller eggerøre for eksempel, med masse grønnsaker til, men noe av det aller beste jeg vet er pannekaker til frokost. Disse pannekakene jeg lagde til frokost i dag er kjempegode og sunne i tillegg. De metter godt, og jeg kjenner at jeg fungerer veldig godt på denne kombinasjonen av fett, proteiner og litt karbohydrater til frokost. Jeg har holdt meg unna både surdeigsbakst og havre i noen uker nå, og derfor har jeg brukt bokhvete for å lage disse pannekakene, men du kan også bruke havregryn. Jeg bløtlegger bokhveteflakene/havregrynene i vann med litt eplecidereddik over natten for å gjøre næringen mest mulig tilgjengelig for kroppen. Bokhvete er naturlig glutenfritt og har ikke noe med hvete å gjøre selv om det kan høres sånn ut i fra navnet. Den er faktisk en nøtt, og du kan få tak i den som både hele "korn", bokhveteflak og bokhvetemel. Jeg anvender alle de forskjellig formene de kommer i mye og dette får du stort sett kjøpt i helsekosten. Jeg harry-handler masse av dette når jeg er i Sverige. Flott i grøt og bakst! Tilbake til pannekakene. Her kommer oppskriften, den er inspirert av en oppskrift fra Helene Ragnhild.

Bokhvetepannekaker


  • 1 dl bokhveteflak/havregryn 
  •  1 dl vann 
  •  1 ts eplecidereddik/surdeigstarter 

Disse ingrediensene legger blander jeg og lar stå i minst 8 timer. 

  •  3 egg
  •  1/2 til 1 ts ceylonkanel, jeg elsker kanel!
  •  en klype salt
  •  1/4 ts natron

Neste morgen tilsetter jeg ingrediensene over og stavmikser dette til en pannekakerøre.

Stek pannekakene på litt over middels varme i ghee (klarnet smør), vanlig smør eller kokosolje.
Det blir vanligvis litt mer enn 3 pannekaker.

Jeg topper pannekakene mine med varme bær. Jeg varmer opp frosne bær sammen med en ts kokosolje og lar dem småkoke til de har kokt inn til å bli syltetøylignende i konsistensen. Kjempegodt!



Da er det bare å kose seg med denne deilige frokosten, men du kan selvfølgelig spise disse når det måtte passe deg!

Håper du har en strålende dag i dag fine du!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar